Co je zadní náprava  s torzní tyčí a ve kterých autech ji nalezneme?

Co je zadní náprava s torzní tyčí a ve kterých autech ji nalezneme?

Torzní zadní náprava je systém odpružení, které nalezneme převážně v automobilech francouzských značek. O jaké modely se jedná se dozvíme níže.

Co je to zadní náprava?

Zadní náprava je charakteristický typ odpružení, které našlo uplatnění v mnoha modelech automobilů francouzských výrobců. Hlavním prvkem tohoto typu zadního zavěšení je torzní tyč, která spojuje obě kola. Tento design se vyznačuje jednoduchostí a kompaktností, díky čemuž bude ideální pro automobily s malou kapacitou kufru.

Jak funguje zadní náprava s torzní tyčí?

Princip zadní nápravy s torzní tyčí je jednoduchý. Do vnitřku trubky (příčný nosník) jsou pomocí speciálních lisů namontují čepy s upevňovacími prvky a kyvná ramena, která se spojují  pomocí speciálních torzních tyčí – kovových tyčí (fungují jako pružiny v klasickém zavěšení). V závislosti na modelu automobilu se používají dvě nebo čtyři torzní tyče.  Stabilizátory omezují houpání automobilu při jízdě po nerovném povrchu, vyrovnávají naklonění karoserie v zatáčkách a potlačují vibrace automobilu při jízdě.

Vozy se zadní nápravou

Jak bylo uvedeno výše, torzní zadní náprava je druh odpružení, který se používá především ve francouzských automobilech: Peugeot, Renault a Citroen. Byly montovány do starších modelů Peugeot, jako například: Peugeot 106, 205, 206, 306, 309, 405 a Partner. Citroen použil tento typ zadního odpružení u následujících modelů: Citroen AX, Berlingo, Xsara a Xsara Picasso, Saxo a ZS. V případě značky Renault použil výrobce zadní nápravy v: Renault 19, Laguna, Scenic, Megane a Kangoo.

Přestože je tento systém odpružení spojen zejména s francouzskými vozy, existují i ​​další značky a modely automobilů, ve kterých najdeme toto řešení. Příkladem jsou dvě vozidla: Ford Courier a Nissan Kubistar.

Výhody a nevýhody zadní nápravy

Odpružení založené na torzní zavěšení má mnoho výhod, například:

  • nízká hmotnost
  • velký zdvih kola ve srovnání se zadní víceprvkovou nápravou
  • malý počet prvků tvořících zadní nápravu, což je spojeno s nízkými provozními náklady
  • jednoduchá montáž a demontáž celého zavěšení
  • možnost náhrady a regenerace jednotlivých prvků systému odpružení
  • kompaktní, jednoduchá konstrukce, která zabírá málo místa, díky čemuž lze do auta instalovat větší a prostornější kufr
  • drobné změny ve vyrovnání kol při zatížení na výmolech

Jako každé řešení má zadní torzní náprava také některé nevýhody, patří k nim:

  • přenos vibrací, neschopnost změnit geometrii zavěšení
  • poškození výkyvného ramene je bohužel spojeno s nutností vyměnit celou nápravu, což má za následek vyšší náklady na opravu i při relativně malém poškození (např. boční náraz kola na obrubník)
  • vzájemná interakce pohybů kol může mít za následek menší stabilitu na nerovném terénu ve srovnání s nezávislým zavěšením, náchylnost k deformacím vznikajícím hlavně působením torzních sil, dále nepříznivými povětrnostními podmínkami a velmi nízkou kvalitou silnic

Za zmínku stojí ještě jedna výhoda.

Zadní náprava je jednoduchá konstrukce a proto také levná. To je dobrá zpráva pro majitele výše uvedených modelů automobilů Peugeot, Citroen nebo Renault. Pokud je nutné vyměnit jednotlivé prvky nebo celou zadní nápravu (a často je taková výměna nutná po několika letech používání), můžete si být jisti, že to nebude příliš drahé.