Nejčastější poruchy zadního odpružení

Nejčastější poruchy zadního odpružení

Podle typu automobilu instalují výrobci různé typy odpružení.

Odpružení u vozů zaměřených na pohodlí při jízdě má jemnější vlastnosti. Rychlé automobily, u kterých je hlavní preferencí zvýšená přilnavost kol k povrchu, disponují naopak tvrdším odpružením. Společným rysem každého odpružení, bez ohledu na jeho použití, je zajištění bezpečnosti všem uživatelům vozidla. Aby systém odpružení funkční, musíme dbát na pečlivou výměnu vadných komponent. Tedy musíme vědět, co kdy vyměnit. Dnes si povíme, jak poruchu odpružení diagnostikovat sami.

Komponenty odpružení a jejich poruchy

Nejčastěji selhávajícími komponenty odpružení jsou tlumiče. Jízda po nekvalitním povrchu tlumiče zatěžuje a ty se rychleji opotřebují. Poškozené tlumiče snižují komfort při jízdě, zejména při nerovnostech na silnici. Projevují se také zvýšeným houpáním vozu. Kromě jízdních rozdílů může dojít také k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik viditelným na běhounech (vzorek kola) nebo úniku tlumičového oleje. Zda je závada na straně tlumičů zjistíme následovně: zatlačte na kolo co nejblíže u nápravy auta, pokud se vůz začne houpat a kymácet místo toho, aby se vrátilo do původní pozice, jsou na vině tlumiče.

Opotřebení torzních tyčí má zcela odlišné příznaky. Jízda je doprovázena cvakáním v zadní části vozidla a vůz může následně nekontrolovatelně měnit svůj směr. Abychom předešli této nebezpečné situaci, uslyšíte-li za jízdy cvakání, zkontrolujte torzní tyče. Nejlepší je dát auto na zvedák a podívat se, zda kola nejsou uvolněná.

Podobné zvuky objevující se za jízdy, mohou také značit poškození stabilizátoru. K tomu může dojít při jízdě po nerovných cestách. Pokud při předešlé kontrole nezjistíte, že by byla kola uvolněná, zkontrolujte stabilizátor. Zkuste otočit kola oběma směry a zaposlouchejte se. Uslyšíte-li klapání současně s pohybem kol, je jasné, že je na vině stabilizátor.

Jízda na nerovném povrchu může také způsobit poškození táhla. V tuto chvíli, kromě klapání a cvakání, vozidlo táhne na jednu stranu. Stejně jako v případě opotřebovaného čepu kyvného ramene je třeba zkontrolovat, zda nejsou kola uvolněná.

Stejně zkontrolujeme opotřebení pouzdra torzních tyčí, jejichž přítomnost způsobuje klapání při jízdě. Pro změnu se projevují hlukem, který se stupňuje v zatáčkách. Nejjednodušší je auto umístit na zvedák a nechat ho běžet na volnoběh.

Pružiny jsou poměrně silné, ale pokud uslyšíme zvuk připomínající výstřely, např. při otáčení kol na místě, při parkování nebo v úzkých zatáčkách, je téměř jisté, že je to způsobeno poškozenými pružinami.

Diagnostika

Bez ohledu na výsledky naší prohlídky doporučujeme provádět kontroly pérování nejméně jednou ročně, nejlépe sezónně při výměně pneumatik. Kdykoliv máme podezření, že systém odpružení není zcela funkční, doporučujeme udělat rutinní pravidelnou prohlídku, díky které, se vyhneme nepříjemnému překvapení a nebezpečí, které by mohlo díky poruše na odpružení nastat. Po každém zásahu do systému odpružení se také doporučuje udělat znovu geometrii kol.